Deze kosten betaal je bij de verkoop van een huis

Je wil graag je huis verkopen. Liefst van al hou je van de verkoopprijs zo veel mogelijk winst voor jezelf over. Maar je moet natuurlijk rekening houden met een heleboel kosten bij de verkoop van je huis of ander vastgoed.

Welke kosten dat zijn, sommen we hier voor je op. Zo weet je goed waar je je aan mag verwachten voordat je van start gaat.

Kosten bij de verkoop van een woning

De kosten die je moet maken om je woning succesvol te verkopen, zijn vrij divers. Ze hebben natuurlijk allemaal met je woning te maken, maar sommige kosten zijn verplicht en duidelijk omlijnd, terwijl je op andere kosten eventueel kan besparen.

We gidsen je graag doorheen de wirwar van kosten, prijzen en verplichtingen!

Kosten voor attesten en documenten

Om je woning te verkopen, moet je in het bezit zijn van verschillende attesten en documenten. Sommige attesten zijn verplicht bij de verkoop van een huis. Het verkrijgen van die attesten heeft een prijs.

Energieprestatiecertificaat

Het EPC attest is een document dat de energetische toestand van je woning beschrijft. Dit attest kan alleen worden opgesteld door een energiedeskundige.

De kostprijs voor het opstellen van een EPC attest varieert tussen 100 en 300€, afhankelijk van de grootte en specificaties van het pand.

De score op het EPC attest heeft ook een invloed op de uiteindelijke verkoopprijs van het pand.

Bodemattest

Het bodemattest beschrijft de toestand van de grond waarop je woning staat. In het beste geval verklaart dit attest dat de bodem niet verontreinigd is en dat jouw stukje grond helemaal schoon is.

Het attest wordt opgesteld door OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffen Maatschappij. In 2022 bedraagt de kostprijs van het bodemattest 55€ per kadastraal perceel.

Elektrische keuring

Bij de verkoop van een woning, maar ook bij de ingebruikname van een nieuwe installatie, moet je verplicht de elektrische installatie van de woning laten keuren.

De zekeringkast, leidingen, schakelaars en andere onderdelen moeten voldoen aan de huidige AREI voorschriften.

Deze keuring moet uitgevoerd worden door een erkend controleorganisme en kost gemiddeld zo’n €200.

Keuring van andere installaties

Beschikt de woning over andere installaties, zoals een stookolie ketel, zonnepanelen, een warmtepomp of andere technische installaties?

Dan kan het nuttig zijn om ook deze te laten keuren. In de meeste gevallen is een keuring van deze installaties niet verplicht.

Twijfel je of je bepaalde toestellen moet laten controleren of keuren? Kies dan voor een samenwerking met een expert in vastgoed, zoals Oximo.

Promotie van het vastgoed

Je wil, wanneer je jouw huis eenmaal te koop aanbiedt, dat zo veel mogelijke geïnteresseerde kopers jouw advertentie zien. Daarom verspreid je deze over zo veel mogelijk kanalen: Immoweb, Facebook, Zimmo, Marktplaats, …

De meeste van deze platformen verkopen promotiepakketten om jouw zoekertje een maand te tonen. 

Bovendien oogt jouw zoekertje mooier wanneer je professionele foto’s gebruikt, waar het pand mooi in beeld gebracht wordt.

De kosten voor professionele foto’s en online advertenties spaar je uit door gebruik te maken van de services van een vastgoedmakelaar.
Tip

Klaar om samen je huis te verkopen?

Lees onze 10 stappen naar een succesvolle verkoop!

Ereloon en commissie

Makelaarskosten en notariskosten kunnen verschillen. Zo kan je er voor kiezen om je woning zonder makelaar te verkopen of je kunt beroep doen op de diensten van een vastgoedmakelaar.

Of je je huis verkoopt via een makelaar of notaris, je moet altijd rekening houden met het ereloon van de notaris. Eventuele makelaarskosten komen daar nog bij.

Ereloon van de notaris

De notaris helpt je met het opstellen van enkele verplichte documenten en attesten. Sommige attesten zijn gratis te verkrijgen, maar nemen tijd van de notaris in beslag, waardoor het ereloon stijgt. 

Dit zijn slechts enkele van de documenten die de notaris voor je voorziet:
  • Uittreksel uit het kadaster
  • Verkoop compromis
  • Notariële akte

Commissie van de makelaar

Wanneer je beroep doet op de expertise van een makelaar, betaal je gemiddeld zo’n 3 tot 6% commissie. Die commissie is het loon van de vastgoedmakelaar en je krijgt er heel wat voor terug:
  • Schatting van de waarde van het pand
  • Opstellen van het complete verkoopdossier
  • Fotografie van het vastgoed
  • Promotie via verschillende kanalen
  • Aantrekken van potentiële kopers
  • Geïnteresseerde kopers uitnodigen en rondleiden
  • De verkoop effectief afronden

Deze diensten omvatten een totaalpakket dat jou, als verkoper, de meeste zorgen uit handen neemt. 
Tip

Jouw pand verkopen zonder hoge makelaarskosten?

Bekijk onze 1% formule om je vastgoed te verkopen

Belastingen bij de verkoop van vastgoed

Het belastingtarief dat je betaalt bij de verkoop van vastgoed, hangt van verschillende factoren af. Gaat het over een woning, een appartement of grond? Heb je de grond zelf gekocht of geërfd?

Of je als verkoper belast wordt en tegen welk tarief je belast wordt, hangt af van de termijn waarin je het vastgoed verkoopt.

In principe word je enkel belast wanneer je een pand binnen de 5 of 8 jaar na aankoop opnieuw, verkoopt. Je betaalt ook alleen een meerwaardebelasting als je jouw woning met winst verkoopt.

Meerwaardebelasting

De meerwaardebelasting is een belasting die je betaalt op de meerwaarde van een vastgoedtransactie. Het belastingtarief hangt af van de exacte termijn waarin je opnieuw verkoopt.

De meerwaardebelasting wordt berekend op de winst of meerwaarde die je verdient aan de verkoop.

Verkoop je een woning binnen de 5 jaar na aankoop? Dan betaal je een meerwaardebelasting van 33% + gemeentebelasting.

Verkoop je binnen de 8 jaar? Dan bedraagt de belasting nog 16,5% + gemeentebelasting.

Verkoop je pas na 8 jaar? Dan ben je in principe geen meerwaardebelasting verschuldigd.

Bijkomende kosten voor je hypotheek

De meeste mensen die een woning verkopen, zullen blijven lenen om een eventueel nieuwe woning verder te financieren.

Heb je een lopende hypotheek die je in één keer wil terugbetalen? Dan moet je met enkele bijkomende kosten rekening houden.

Wederbeleggingsvergoeding voor de lening

In de leenovereenkomst die je met je bank afgesloten hebt, ga je akkoord met het betalen van een bepaalde interest voor jouw lening, tijdens de complete looptijd van die lening.

Je hebt natuurlijk altijd het recht om je lening vervroegd terug te betalen, maar de meeste contracten vermelden een vergoeding die je moet betalen bij een vervroegde terugbetaling.

In de meeste gevallen bedraagt de wederbeleggingsvergoeding 3 tot 6 maanden interest.

Handlichting van de hypotheek

Wanneer je een hypotheek neemt op vastgoed, komt het er eigenlijk op neer dat de financiële instelling een waarborg neemt op het pand. Bij het niet betalen van de hypotheek heeft de bank dus nog een voet tussen de deur en kunnen ze aanspraak maken op het vastgoed.

Wanneer je jouw hypotheek in één keer afbetaald, is het natuurlijk ook de bedoeling dat de hypotheek verdwijnt.

De ‘handlichting van de hypotheek’ betekent eigenlijk hetzelfde als: de hypotheek schrappen.

Bij de verkoop van het pand wordt de hypotheek automatisch geschrapt, want in België worden woningen ‘vrij en onbelast’ verkocht’.

De kosten voor het schrappen van de hypotheek, moeten door de verkoper betaald worden.

Eventuele renovaties of optimalisatie

In de meeste gevallen blijkt je woning meer waard te zijn wanneer je nog kleine renovaties doorvoert. De keuze ligt natuurlijk bij de verkoper zelf, maar veel verkopers ontdekken hier nog een extra winstmarge.

Zo kan je met de creatie van een extra slaapkamer een stevige meerwaarde creëren.

Hou er dus zeker rekening mee dat de renovatie niet meer geld kost dan de winst die je realiseert met de meerwaarde..

Is het goedkoper om je huis zelf te verkopen?

De meeste van de kosten die we in dit artikel vermelden, zijn onvermijdelijke kosten. Zo moet je de verschillende attesten verplicht kunnen voorleggen en komt er altijd een notaris aan te pas bij de verkoop van vastgoed. 

Daarom kiezen veel mensen ervoor om te besparen op de enige kost die niet verplicht is: de commissie van de makelaar.

Spijtig genoeg ontdekken de meesten al snel dat er meer komt kijken bij de verkoop van een woning dan ze initieel dachten.
Tip

Vind je 3 tot 6% commissie een beetje te duur?

Bekijk dan zeker even de 1% formule van Oximo

Laat jezelf bijstaan door een expert!

Wil je jouw huis snel en efficiënt verkopen, zonder al te veel zorgen? Dan doe je best beroep op de ervaring en know-how van een gespecialiseerd vastgoedkantoor.

Bij Oximo betaal je slechts 1% commissie en geniet je toch van de vele voordelen van een ervaren vastgoedmakelaar. 

Gerelateerde artikels

Huis verkopen met Oximo: stappenplan

Wil je je huis verkopen? Ontdek in dit stappenplan van Oximo hoe dit precies verloopt. Zo ben jij perfect voorbereid op het verkoopproces!
Lees meer

Je huis verkopen na scheiding: hoe werkt dat?

Je kan je huis verkopen, je partner uitkopen of de woning houden in onverdeeldheid. Weeg de verschillende opties af en maak de juiste keuze.
Lees meer

Je huis verkopen via notaris of makelaar? Dit moet je weten

Twijfel je of je jouw huis wil verkopen via de notaris of via een makelaar? Ontdek hier alle verschillen en details!
Lees meer

Je huis verkopen zonder makelaar: hiervoor moet je opletten

Steeds meer eigenaars overwegen om hun vastgoed zelf te verkopen. Maar, een huis verkopen zonder makelaar is niet evident. Hier moet je op letten...
Lees meer
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.
Contacteer ons
Contacteer mij