Makelaars zien consument als grootste bedreiging
Vorige week schetste het besluit van de leden van de NVM mijn verbazing. Wat wil het feit, de NVM verwierp een samenwerkingsvoorstel met 1900-1500 stemmen: een voorstel om al het nieuwbouwaanbod vanuit de NIKI database (ongeveer 80% van al het aanbod in Nederland) te koppelen met Funda. De reden hiervoor was dat de makelaars redeneerden dat indien de projectontwikkelaars hun aanbod op Funda konden plaatsen, zonder tussenkomst van de makelaar (jawel dat scheelt de makelaar een paar tientjes per project), de volgende stap zou zijn dat consumenten dit ook zouden kunnen doen en daarmee de rol van de makelaar uitgespeeld zou zijn.
Leest u dit goed? Ja dit leest u goed! Er zijn dus een groot aantal makelaars die hun enige toegevoegde waarde zien in het feit dat zij op Funda kunnen presenteren. Ik zeg een dikke vette #fail. Gelukkig zijn er, helaas een minderheid, veel makelaars die hun rol iets breder zien en daadwerkelijk hun klanten van dienst zijn door “echte” verkoopinspanningen te verrichten. Echter deze argumentatie toont maar weer eens aan dat de meeste makelaars compleet de weg kwijt zijn en inderdaad niks snappen van de nieuwe werkelijkheid.
Funda junkies…
Om maar even op laatstgenoemde groep door te gaan. Voor alle makelaars die Funda als hun laatste redmiddel zien, de werkelijkheid is anders. Funda heeft in haar huidige vorm niet het eeuwige leven. Funda zal zich in de komende tijd moeten aanpassen, anders zal het gordijn voor Funda binnen een paar jaar vallen. Het monopoliseren van informatie is geen duurzaam model. Ik denk dat Funda zich in de komende jaren zal moeten gaan openstellen, wil zij overleven. Dat zal moeilijk zijn met een NVM als grootste aandeelhouder achter zich. Deze NVM is monopolisering met de paplepel ingegoten en blijkbaar heeft deze vereniging niet door dat deze propositie onhoudbaar wordt. Ik zeg: “dare to share”. Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen… Er zijn alternatieven voor Funda en deze rukken snel op. Al heb ik het volste vertrouwen dat Funda zelf deze ontwikkelingen zeker volgt en ook hierop passende antwoorden heeft. Echter met een conservatieve non-social-internet achterban, kan het soms moeilijk opereren zijn.
Alternatieven
Naast een groot aantal huizenzoeksites zoals Jaap.nl, huizenzoeker.nl, pararius.nl en zo nog wat sites, blijkt dat het aantal zoekbewegingen buiten Funda om groeiende is. Het aantal minuten dat tegenwoordig op Facebook gespendeerd wordt, stijgt explosief. Op het moment dat binnen de Facebook-omgeving huizen gepresenteerd worden, zal Funda niet meer bezocht worden. Tenzij Funda zelf dit gat induikt. Op zich zou Funda dit allang kunnen doen; het is geen rocketscience, met de nieuwbouwdata gebeurt het al. Echter zou dit wel betekenen dat er openbaar op de huizen gereageerd kan worden…. en daar zit menig makelaar natuurlijk niet op te wachten. Dit zal dus nog wel even uitblijven met alle commerciële risico’s voor Funda van dien.
Naast de tijd die men doorbrengt op Facebook en het huizen zoeken zich aldaar voltrekt, wordt er ook enorm veel gezocht naar huizen via Google. Niet elke huizenzoeker gaat exclusief naar Funda om te kijken naar een huis. Men oriënteert zich steeds breder. Hierdoor wordt het wellicht ook noodzakelijk dat de data van Funda vrijgegeven wordt, zodat derden hiermee nieuwe digitale etalages gaan opzetten. Dit zou een revolutie in het huizen verkopen kunnen betekenen in plaats dat we met z’n allen focussen op een presentatie op Funda. Er zullen nieuwe initiatieven komen die de verkoop van huizen persoonlijker gaan maken. Feit is dat de digitale wereld persoonlijker wordt en een consument (de klant van een makelaar) misschien meer gebaat is bij diverse digitale uitingen. Per slot van rekening presenteren makelaars het “off-line” huizenaanbod toch ook niet exclusief in één krant?
Kosten
Om terug te komen op het voorbeeld van de nieuwbouwhuizendata: deze data wordt centraal door de projectontwikkelaars ingevoerd en decentraal via diverse digitale etalages (ook wel websites, fanpages, portals, etc.) gedistribueerd. Hierdoor heeft de consument uiteindelijk altijd het meest actuele aanbod, via welke site dan ook. Er is geen dubbel werk omdat de data centraal opgeslagen en beheerd wordt, dus ook de “NVM” makelaar hoeft geen dubbele invoer te verrichten. Kortom, het argument van de NVM dat dadelijk particulieren ook “zomaar” hun huizen op Funda kunnen plaatsen en dat daarmee de rol van de makelaar ten einde is, is dom, heel erg dom.
Het zou mij niet verbazen als Funda binnenkort haar data gaat vrijgeven zodat de consumenten beter in staat wordt gesteld om hun huis te verkopen. Deze consument heeft namelijk het grootste belang bij een groot online bereik. Deze consument zal geholpen worden door de vele honderden, zo niet duizenden freelance makelaars die goed zijn in hun vak. Makelaars die zich graag laten beoordelen door oud-klanten via bijvoorbeeld de site “Wie is de beste makelaar” en die hierdoor geen toegevoegde waarde meer zien in lidmaatschap van de NVM, omdat deze haar beperkt in het uitoefenen van hun werk: namelijk klanten van dienst zijn.
Vergelijking met België
In België is www.immoweb.be de onbetwiste marktleider. Deze immo-site behoort toe aan de mediagroep Produpress en is dus niet enkel een makelaarsinitiatief. Vandaar dat zowel particulieren, bouwpromotoren, notarissen als particulieren er kunnen op adverteren en dit telkens aan verschillende betalende voorwaarden. De “advertentiekosten” hiervoor zijn steeds vooraf verschuldigd afhankelijk van het geplaatste volume, periode en de hoedanigheid van de adverteerder en los van het resultaat ervan.
Daar ligt dan ook het verschil met www.oximo.be, dé online vastgoedmakelaar met gratis immo zoekertjes: Oximo wil voor de gebruikers-kopers in de eerste plaats niet enkel een publiciteitsforum zijn maar ook en vooral een “dealingroom”.
Voor de zoekertjes wordt het platform weliswaar gratis ter beschikking gesteld van de gebruikers maar neemt Oximo als makelaar geen enkele verantwoordelijkheid naar de juistheid en volledigheid van deze gegevens. De adverteerder is immers verantwoordelijk voor deze inhoud. Daarnaast kan er ook niet online ingeschreven worden op een kijkdag noch (veilig) online geboden of gekocht worden.
Voor de makelaarsformule geniet de gebruiker-koper van zowel de publiciteit van een ruim aanbod panden als van de Oximo kopersbescherming-garanties per pand. Daarnaast is er de Oximo online-verkoopprocedure met online kijkdagenmodule om zich te kunnen inschrijven voor een kijkdag en het Oximo biedingsplatform waarop kopers veilig en rechtszeker online kunnen bieden en kopen. Enkel bij effectieve verkoop is er in dat geval een procentuele gebruiksvergoeding verschuldigd voor het succesvol gebruik van de online verkoopprocedure.
Gerelateerde artikels
Dankzij onze unieke aanpak en sterke zelf ontwikkelde technologie staat Oximo garant voor een snelle en transparante verkoop. Benieuwd wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van je huis? Wij adviseren je graag.